DEVELOPMENT OF CAD-BASED LEARNING VIDEO MEDIA FOR MAKING BASIBA KURUNG CLOTHING PATTERNS IN THE REGIONAL CLOTHING COURSE FOR STUDENTS OF THE BACHELOR OF PKK CONCENTRATION IN FASHION DESIGN, DEPARTMENT OF IKK FPP UNP
DOI:
https://doi.org/10.35450/jip.v13i2.1173Keywords:
Video Media, CAD, Kurung Basiba Shirt Pattern, Regional Clothing.Abstract
In the Regional Fashion course, learning media is limited to printed job sheets, which are insufficient for mastering the making of the baju kurung basiba pattern. This study aims to produce a CAD-based tutorial video and describe its validity and practicality. The research method used is Research and Development (R&D) with a 4D model. Validation was carried out by four experts in media and content, while practicality tests involved the course instructor and 2022 undergraduate students of Fashion Design Education. Media validation scored 92%, content validation 85% (average 89%, highly valid). Practicality tests scored 98% from the instructor, 92% from the small group, and 89% from the large group (average 93%, highly practical). The media is deemed suitable for use in the Regional Fashion course.
Downloads
References
Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Revisi ed.). Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2021). Media pembelajaran (Edisi Revisi). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Asyhar. (2012). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Batubara, H. H. (2020). Keunggulan dan kelemahan media video dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Multimedia, 5(1), 34–42.
Fauzi, A., & Mulyani, S. (2023). Fungsi media dalam pembelajaran vokasional. Jurnal Pendidikan Terapan, 11(1), 22–30.
Hadi, S., & Aryani, M. (2019). Peran media dalam pembelajaran interaktif. Jurnal Pendidikan Inovatif, 8(1), 11–19.
Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Hidayati, L., & Sholihah, W. (2021). Pengembangan video membuat pola bustier custommade di kelas XI SMK Dharmawanita Gresik. Jurnal Tata Busana, 10(1), 45–52.
Ikhlas. (2023). Pengembangan media video pembelajaran pembuatan pola kulot siswa kelas XII Tata Busana. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Keterampilan, 7(2), 100–110
Irmawati, I. (2022). Penerapan pola busana baju kurung basiba Minangkabau dalam pembelajaran berbasis budaya. Jurnal JPTAM, 6(2), 1510–1520.
Ismawati. (2022). Pengembangan media video tutorial untuk materi pola busana tradisional Jawa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Keterampilan, 10(1), 45–52.
Kay, R. H. (2022). The impact of video on conceptual learning. Educational Technology Research and Development, 70(3), 541–560.
Liang, Y., Zhang, H., & Liu, C. (2022). Enhancing vocational fashion education through CAD integration: An empirical study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1–17.
Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning (3rd ed.). New York: Cambridge University Press.
Mikaresti, P., & Mansyur, H. (2022). Pewarisan budaya melalui tari kreasi nusantara berbasis media video pembelajaran. Jurnal Pendidikan Seni dan Budaya, 6(1), 25–33.
Munir. (2021). Pembelajaran digital. Bandung: Alfabeta.
Nadawiyah, N., & Nelmira, W. (2022). Pengembangan Media Video Tutorial Pembuatan Pola Busana Sekolah pada Mata Kuliah Busana Anak Jurusan Ilmu Kesejahteraan Keluarga FPP UNP. Skripsi. Universitas Negeri Padang.
Pangestu, I. B. G. S. (2021). Pengembangan media pembelajaran peta budaya berbasis audiovisual materi keberagaman budaya. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 89–97
Prastowo, A. (2020). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Putri, R. A., & Ernawati, E. (2022). Pengembangan Media Video Tutorial Pembuatan Pola Lengan Menggunakan RP-DGS pada Mata Kuliah CAD Pattern Making. [Tesis/Skripsi]. Universitas Negeri Padang.
Rahayu, N. (2020). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap kemampuan menjahit mahasiswa pada mata kuliah teknik dasar busana. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 100–108.
Rahmadani, R., & Idrus, I. (2020). Pengembangan video tutorial macam-macam tusuk hias dasar sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 8(2), 120–132.
Riduwan. (2014). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.
Riyana, C. (2007). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer. Jakarta: Prenada Media Group
Rohani, A. (2020). Media pembelajaran: Teori dan praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sari, A. P. (2022). Uji praktikalitas media video pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 5(2), 111–123.
Solikhah, R., Widowati, W., Nurmasitah, S. (2021). Pelatihan Pembuatan Pola Busana Digital Berbasis CAD Dengan Software Richpeace Pada Guru- Guru SMK Tata Busana. Prosiding Pendidikan Teknik Boga Busana, Vol.16 (1)
Sugiyono. (2011). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumaranti, D. (2020). Karakteristik media video dalam pembelajaran. Jurnal Media Pembelajaran, 4(1), 25–33.
Syafriani, R. (2019). Efektivitas video tutorial dalam pembelajaran busana daerah. Jurnal Pendidikan Vokasional, 6(1), 23–30.
Trianto. (2011). Model pembelajaran terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka.
UNP. (2023). Kurikulum Program Studi Pendidikan Tata Busana. Universitas Negeri Padang. Diakses dari https://fpp.unp.ac.id
Vebyola, V., & Novrita, N. (2022). Validitas Media Video Tutorial Teknik Batik Tulis Pada Mata Kuliah Batik di Departemen IKK FPP UNP. Jurnal Ilmu Kesejahteraan Keluarga, 15(1), 35–45.
Wulandari, K., & Khaerunnisa. (2020). Pengembangan media papan dart budaya Indonesia bagi penutur asing tingkat madya B1. Jurnal Bahasa dan Budaya Indonesia, 14(2), 145–154.
Yen, H. C., Chou, T. L., & Chen, P. L. (2023). Video-based CAD learning in fashion design education: Effects on student engagement and learning outcomes. Education and Information Technologies, 28, 2125–2141.
Yuliana, D. (2021). Media audiovisual sebagai alternatif pembelajaran membatik di era digital. Jurnal Seni dan Pendidikan, 9(3), 70–77.
Yunita, Y., & Ernawati, E. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Pembuatan Jas pada Mata Kuliah Tailoring. [Tesis/Skripsi]. Universitas Negeri Padang.
Yusuf, M., & Tanjung, A. (2022). Peran media pembelajaran berbasis digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 14–25.
Zainal, A. (2022). Estetika pola baju kurung basiba dalam konteks kultural Minang. Jurnal Budaya Nusantara, 10(2), 105–120.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shell be assigned to Development Innovation: Jurnal Kelitbangan (JIP) , Balitbangda Provinsi Lampung as publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations, the reproduction of any part of this journal, its storeage in databases and its transmission by any form or media. such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc.











