MEKANISME PENYELESAIAN SENGKETA NASABAH ASURANSI MELALUI LEMBAGA ALTERNATIF PENYELESAIAN SENGKETA JASA KEUANGAN (LAPS SJK)

  • M Alfarizzi Nur Posbakumadin Lampung (LBH)
Keywords: Mechanism, Insurance, Alternative Institution For Financial Services Sector Dispute Resolution

Abstract

The insurance business entity has failed to pay for the disbursement of the policy. For example, Bumiputera customers are currently still waiting for insurance policy disbursements. Alternative institution For financial services sector dispute resolution is here to assist in resolving the insurance dispute by offering non-litigation settlement efforts. This research was carried out in a normative-juridical manner by reviewing the applicable laws and regulations along with the principles, theories, and doctrines of the experts. To support the research, literature study materials relevant to the subject matter of this study will be included. The results of this study indicate that the alternative institution financial services has mediation and arbitration services in dispute resolution. The mediation will be attended by the customer and the insurance business entity as well as a third party as a mediator. Successful mediation with a peace agreement will be outlined in a peace deed. Arbitration is a dispute resolution model agreed upon by both parties before or after a dispute occurs. The arbitrator as a third party is a panel of judges appointed by the parties to the dispute or management. The arbitration award is final and binding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku :
Barkatullah , A. H. (2016). Framework Sistem Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Di Indonesia . Bandung: Nusa Media.
Emirzon, J. (2001). Alternatif Penyelesaian Sengketa Di Luar Pengadilan (Negosiasi, Mediasi, Konsiliasi dan Arbitrase). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Muhammad, A. (2004). Hukum dan Penelitian Hukum. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Panjaitan, H. (2021). Hukum Perlindungan Konsumen: Reposisi dan Penguatan Kelembagaan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen Dalam Memberikan Perlindungan dan Menjamin Keseimbangan Pelaku Usaha. Jakarta: Permata Aksara.
Usmani, R. (2012). Mediasi di Pengadilan: Dalam Teori & Praktik. Jakarta: Sinar Grafika.
Wahyuningdiah, K., Amnawaty, & Wardani, Y. K. (2018). Hukum Alternatif Penyelesaian Sengketa Alternatif dan Arbitrase. Bandar Lampung: Aura.
Yuhelson. (2018). Hukum Arbitrase . Yogyakarta : Arti Bumi Intaran.

Jurnal :
Aminah, S., Supriyatni, R., & Lita, H. N. (2021). EKSISTENSI LEMBAGA ALTERNATIF PRNYELESAIAN SENGKETA PERBANKAN INDONESIA. Jurnal Poros Hukum Padjajaran, 220.
Rudy, D. G., & Mayasari , I. A. (2022). Kekuataan Mengikat Klausula Arbitrase Dalam Kontrak Bisnis Dari Perspektif Hukum Perjanjian. Jurhal Hukum Udayana, 432.

Internet :
Direktorat Jenderal PKTN. (2022). Laporan Kinerja Tahun 2021. Jakarta: Dirjen PKTN.
Heriani, F. N. (2021, April 21). Berita: hukumonline.com. Retrieved Februari 23, 2023, from hukumonline website: https://www.hukumonline.com/berita/a/polemik-permohonan-pkpu-jiwasraya-lt608a67b659dc3
Hidayah, A. (2022, Desember 19). Daftar Dosa Bumiputera, 15 Tahun Tanpa Penyelesaian. Retrieved Februari 19, 2023, from cnbcindonesia.com: https://www.cnbcindonesia.com/market/20221219142212-17-398158/daftar-dosa-bumiputera-15-tahun-tanpa-penyelesaian
Lembaga Alternatif Penyelesaian Sengketa Sektor Jasa Keuangan. (2021, Januari 3). Tentang Kami : Kegiatan : Blue Print LAPS SJK 2021-2025. Retrieved Maret 2023, 2, from LAPSSJK.id: https://lapssjk.id/jenis-kegiatan/
Lembaga Alternatif Penyelesaian Sengketa Sektor Jasa Keuangan. (2022). Laporan Tahunan & Keuangan Tahun 2021. Jakarta: LAPS SJK.
Saputra, E. Y. (2022, Mei 23). Nasabah Korban Gagal Bayar Bumiputera Tuntut Pencairan Dana Polis Di OJK. Retrieved Februari 2023, 2023, from www.bisnis.tempo.co: https://bisnis.tempo.co/read/1594227/nasabah-korban-gagal-bayar-bumiputera-tuntut-pencairan-dana-polis-di-ojk
Tjitra, A. T. (2023, Februari 7). OJK Pantau Intensif 4 Perusahaan Asuransi Bermasalah Ini, Apakah Yang Termasuk Disebut Jokowi ? Retrieved Februari 20, 2023, from bisnis.tempo.co: https://bisnis.tempo.co/read/1688425/ojk-pantau-intensif-4-perusahaan-asuransi-bermasalah-ini-apakah-termasuk-yang-disebut-jokowi

Peraturan :
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 1999 tentang Arbitrase dan Alternatif Penyelesaian Sengketa
Kitab Undang-Undang Hukum Perdata
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 31/POJK.07/2020 tentang Penyelenggaran Layanan Konsumen dan Masyarakat Di Sektor Jasa Keuangan Oleh Otoritas Jasa Keuangan.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 61/POJK.07/2020 tentang Lembaga Alternatif Penyelesaian Sengketa Sektor Jasa Keuangan.
Peraturan LAPS-SJK Nomor PER-01/LAPS-SJK/I/2021 tentang Peraturan dan Acara Mediasi.
Peraturan LAPS SJK Nomor PER-02/LAPS-SJK/I/2021 tentang Peraturan dan Acara Arbitrase
Published
2023-04-08
How to Cite
Nur, M. (2023). MEKANISME PENYELESAIAN SENGKETA NASABAH ASURANSI MELALUI LEMBAGA ALTERNATIF PENYELESAIAN SENGKETA JASA KEUANGAN (LAPS SJK). Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 11(01), 97. https://doi.org/https://doi.org/10.35450/jip.v11i01.351
Section
Articles