FILSAFAT MATEMATIKA: KEDUDUKAN, PERAN, DAN PERSEPEKTIF PERMASALAHAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Abstract

This research aims to provide a detailed study of the philosophy of mathematics, the relation of the philosophy of mathematics with learning, anduncover problems in the study of mathematics from the perspective of mathematical philosophy. The research method used is a qualitative researchmethod with a review literature approach to surveying several articles about mathematical philosophy and problems in mathematics learning. Basedon the research results, it can be concluded that the philosophy of mathematics is a reflection of the science of mathematics itself and affirms themeaning of truth in mathematics. The scope in the philosophy of mathematics can be categorized into four branches of science, namely mathematicalepistemology, mathematical ontology, mathematical methodology, and mathematical logic. The implementation of learning consisting of inputs,processes, and outputs cannot be separated from the role and position of mathematical philosophy. Obstacles in the performance of education can becaused by the unconnected part of the philosophy of mathematics in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gie, T. L. (1999). Filsafat Matematika (Pengantar Perkenalan). Yayasan Studi Ilmu dan Teknologi.
Haryono, D. (2015). Filsafat Matematika: Suatu Tinjauan Epsitemologi dan Filosofis (A. Hadis (ed.)). Alfabeta.
Mahendrawan, E., Yanuarti, M., & Asmarawati, E. (2021). Kritik Terhadap Kemutlakan Filsafat Matematika. Scientia Sacra: Jurnal Sains, Teknologi Dan Masyarakat, 1(1), 7–12.
Maskar, S., & Anderha, R. R. (2019). Pembelajaran transformasi geometri dengan pendekatan motif kain tapis lampung. MATHEMA Journal Pendidikan Matematika, 1(1), 40–47.
Muthia, N., Netriwati, N., & Sugiharta, I. (2018). THE Pengembangan Modul Matematika untuk Menerapkan Model PQ4R. Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 6(03), 301–316. https://doi.org/10.35450/jip.v6i03.110
Nindarti, N., Suherman, S., & Anwar, S. (2018). Meningkatkan Konsep Trigonometri Berbasis Nilai Keislaman Melalui Buku Saku. Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 6(03), 291–300. https://doi.org/10.35450/jip.v6i03.115
Nugraheni, N., Rochmad, & Isnarto. (2021). Aliran Humanis dalam Filsafat Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 393–396. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Parnabhakti, L., & Fidiawati, R. (2021). Pekembangan Matematika Serta Aliran Formalisme Yang Terdapat Pada Filsafat Matematika. Jurnal Dunia Ilmu, 1(2), 1–5. http://duniailmu.org/index.php/repo/article/view/27
Parnabhhakti, L., & Ulfa, M. (2020). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 11–14.
Pinahayu, E. A. R. (2016). Problematika Pembelajaran Matematika pada Pokok Bahasan Eksponen dan Alternatif Pemecahannya. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 182–191. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.642
Prabowo, A. (2009). Aliran-Aliran Filsafat dalam Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 26–44.
Purnasari, P. D. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Matematika Model Group Investigation Berpendekatan Realistik. Universitas Negeri Semarang.
Puspaningtyas, N. D. (2019). Berpikir Lateral Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika. Mathema Journal, 1(1), 24–30.
Saputra, V. H., & Febriyanto, E. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Anak Tuna Grahita. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–23. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/jurnalmathema/article/view/350
Sinaga, W., Parhusip, B. H., Tarigan, R., & Sitepu, S. (2021). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat Dan Aliran Formalisme Yang Terkandung Dalam Filsafat Matematika. Sepren: Journal of Mathematics Education and Apllied, 2(2), 17–22. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.508
Siskawati, E., Rochmad, R., & Isnarto, I. (2021). Teka-Teki Klasik Filsafat Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 189–193.
Suci, D. W., & Taufina, T. (2020). Peningkatan Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Berbasis Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 505–512. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.371
Suyitno, H., & Rochmad, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Filsafat Matematika melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Strategi Berbasis Kompetensi dan Konservasi. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 199. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4981
Published
2022-04-01
How to Cite
Sadewo, Y., Purnasari, P., & Muslim, S. (2022). FILSAFAT MATEMATIKA: KEDUDUKAN, PERAN, DAN PERSEPEKTIF PERMASALAHAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 10(01), 15-28. https://doi.org/https://doi.org/10.35450/jip.v10i01.269
Section
Articles